Suverän checklista inför en renovering av privatbostad

I helgen har jag varit på tweetupvimle – en sommarträff för twittrare mitt i fagra Västergötland. På en tweetup träffas och umgås man med både nya och gamla bekantskaper. En av de förstnämnda för mig är Ulrika Ehrensvärd som bloggar om företagens sociala ansvar, offentlig förvaltning och eget företagande. Hennes mest läsa bloggpost någonsin är dock en checklista för alla som renoverar. Hon satt i åtta timmar i ren ilska och skrev om allt sådant som hon borde ha känt till, eller som hantverkarna borde ha tipsat henne om.

Detta känner jag så väl igen – jag lägger just nu ner ett par månader att i ren ilska skriva en bok om mina upplevelser av byggbranschen. Till skillnad från Ulrika väntar dock inte ett nyrenoverat hem som belöning efter en periods elände (i mitt fall 3 år) utan jag får nöja mig med glädjen över att ha bidragit till Skanskas vinst.

Räkna med att du kommer att känna dig rörig och trött (även om du periodvis också blir överlycklig) under byggarbetet, liksom under första månaden när du kommit hem. Du kommer därför inte att tänka och agera lika rationellt under den perioden som du gör när du planerar i förväg (och du har alla dina saker och dig själv på plats).

Stort kommunikationsgap i byggbranschen

Ulrika hade på sätt och vis tur, själva hantverksarbetet blev bra – till skillnad från Svante Nybyggars som gästbloggat om sina erfarenheter av att välja Skanska som totalentreprenör. Men trots det var Ulrikas renoveringen kantad av svårigheter.

Kulturkrockarna och missförstånden har blivit många. När det har varit som värst – och jag har tänkt de hemskaste tankarna – har jag tänkt att det här är de studieomotiverade killarnas revansch mot sina mer studiemotiverade klasskamrater.

pic20130715104838När jag läser Ulrikas inlägg med mina ”vad behöver förändras i byggbranschen-glasögon på” så slås jag av det stora gapet i kommunikationskunskaper. Det är inte rimligt att varenda kund ska behöva lära sig varenda byggteknisk detalj själv, lägga veckor på planering och att varje minut vara redo att fatta snabba beslut för att inte bli lurad.

Vore det inte fiffigt om hantverkarna såg kunden som kund? Det känns som det vore en lysande affärsidé att bli känd som byggföretaget som:

  • är experter inom sitt område och låter denna komma kunderna till godo genom att föreslå bättre lösningar
  • håller sina kunder informerade under arbetets gång
  • förser sina kunder med relevant beslutsunderlag 
  • genomför projekt inom uppgjorda tidsramar.

Det sista är en av mina käpphästar. Om förseningar är standard så är det inte förseningar utan usel projektledning.

Ulrika har fått med massor av nyttiga tips, allt från vilken kran som passar till vilken typ av handfat till hur ofta du bör stämma av mot projektplanen via när det är lämpligt med inflyttningsfest. Hon har listat saker att tänka på med el, kök, badrum, välja entreprenör och mycket mer. Läs hennes checklista om du planerar att renovera din bostad.