dont twitter

Skanska svarar – om du är tv-kändis

Skanska Edward BlomKors i taket. Skanska har svarat på ett tweet! Undrens tid är inte förbi. Kanske kommer månen krocka med solen och trähästar pinka champagne ändå?

I oktober så skrev jag långt och klokt om Skanskas inkompetens på kommunikationsområdet efter att ha träffat två representanter för företaget. Det var i på sätt och vis ett bisarrt möte. Jag hade länge försökt få svar från Skanska och äntligen skulle jag träffa dem. Jag hade förberett många frågor men redan vid första insåg jag att jag fick träffa helt fel personer. Man träffar inte gatsoparen när man vill diskutera namngivning av gator…

…och det är inte lönt försöka diskutera företagets övergripande varumärkesstrategi med någon som tror att ”öhh, Facebook, det är något som barnen håller på med.”

Hur som helst, inför mötet hade jag bland annat gått igenom twitter-kontot Skanska Sverige och konstaterat att det enbart användes för att posta företagets pressmeddelanden.

Men nu har det hänt, Skanska har faktiskt använt Twitter till dialog. De har svarat på ett (1) tweet och det var dessutom ett klagomål! Det kanske underlättade att den som klagade på att ett vägarbete stört nattsömnen, Edward Blom, är känd tv-profil med 12 650 followers.

dont twitter

Tänk om Skanska skulle slamra i tre år några meter från Jonas Gardells skrivbord (just nu 193 556 följare) eller stängde av Alex Schumans vägar utan information (just nu 163 534 följare). Å andra sidan, varför ska det göra skillnad på vem som blir störd?

Tydligen spelar det roll. Det är bara för mig att  gneta på och samla läsare till boken. Jag kan omöjligt vara ensam om att ha blivit störd av ett bygge och undra om det inte finns effektivare sätt kommunicera än att ignorera allt.

Om du som läser detta själv har någon åsikt om kommunikation eller avsaknaden av kommunikation vid ett bygge – hör gärna av dig.

Den blå rutan är en detalj ur denna bild med grundkurs i sociala medier.