Kategoriarkiv: kommunikation

E.ON har fattat!

Antingen har E.ON anställda med huvudet på skaft eller anlitar en vass varumärkesbyrå. Hur som helst så har någon fått ledningen att fatta en fundamental grej; att företagets verksamhet påverkar människor och att företaget kan minska effekterna av denna påverkan genom kommunikation!

Förvarning innan lågflygning

På vårarna inspekterar E.ON kraftledningar med lågt flygande helikoptrar. Det är inte alla som uppskattar ljudet. Hästar kan bli stressade.

Därför har E.ON nu lanserat tjänsten helikopteravisering. Den är lika enkel som genial. Folk som har hästar i hagar eller brukar rida där det finns elledningar kan ansluta sig gratis. En vecka innan planerade flygningar får de sms från företaget.

De berörda personerna kan sedan anpassa sig, ta in lättstressade hästar eller hoppa över ridturen den dagen – eftersom de har blivit förvarnade. Färre ryttare svär på E.ON för att de blivit avkastade = alla glada.

Kommunikation ni vet. Så enkelt. Gör så mycket nytta. Så ofta bortglömt.

Annons i SVD

Som grädde på moset får E.ON möjlighet att annonsera om sin egen duktighet och de kan säkert skriva en rad om detta under rubriken Corporate Social Responsibility i årsredovisningen. Det finns många varumärkespoäng att hämta med den här billiga manövern.

Det är egentligen fascinerande att denna enkla tjänst motiverar ett helt blogginlägg men det är så långt från attityden på ett visst byggbolag som det bara är möjligt att komma.

Suverän checklista inför en renovering av privatbostad

I helgen har jag varit på tweetupvimle – en sommarträff för twittrare mitt i fagra Västergötland. På en tweetup träffas och umgås man med både nya och gamla bekantskaper. En av de förstnämnda för mig är Ulrika Ehrensvärd som bloggar om företagens sociala ansvar, offentlig förvaltning och eget företagande. Hennes mest läsa bloggpost någonsin är dock en checklista för alla som renoverar. Hon satt i åtta timmar i ren ilska och skrev om allt sådant som hon borde ha känt till, eller som hantverkarna borde ha tipsat henne om.

Detta känner jag så väl igen – jag lägger just nu ner ett par månader att i ren ilska skriva en bok om mina upplevelser av byggbranschen. Till skillnad från Ulrika väntar dock inte ett nyrenoverat hem som belöning efter en periods elände (i mitt fall 3 år) utan jag får nöja mig med glädjen över att ha bidragit till Skanskas vinst.

Räkna med att du kommer att känna dig rörig och trött (även om du periodvis också blir överlycklig) under byggarbetet, liksom under första månaden när du kommit hem. Du kommer därför inte att tänka och agera lika rationellt under den perioden som du gör när du planerar i förväg (och du har alla dina saker och dig själv på plats).

Stort kommunikationsgap i byggbranschen

Ulrika hade på sätt och vis tur, själva hantverksarbetet blev bra – till skillnad från Svante Nybyggars som gästbloggat om sina erfarenheter av att välja Skanska som totalentreprenör. Men trots det var Ulrikas renoveringen kantad av svårigheter.

Kulturkrockarna och missförstånden har blivit många. När det har varit som värst – och jag har tänkt de hemskaste tankarna – har jag tänkt att det här är de studieomotiverade killarnas revansch mot sina mer studiemotiverade klasskamrater.

pic20130715104838När jag läser Ulrikas inlägg med mina ”vad behöver förändras i byggbranschen-glasögon på” så slås jag av det stora gapet i kommunikationskunskaper. Det är inte rimligt att varenda kund ska behöva lära sig varenda byggteknisk detalj själv, lägga veckor på planering och att varje minut vara redo att fatta snabba beslut för att inte bli lurad.

Vore det inte fiffigt om hantverkarna såg kunden som kund? Det känns som det vore en lysande affärsidé att bli känd som byggföretaget som:

  • är experter inom sitt område och låter denna komma kunderna till godo genom att föreslå bättre lösningar
  • håller sina kunder informerade under arbetets gång
  • förser sina kunder med relevant beslutsunderlag 
  • genomför projekt inom uppgjorda tidsramar.

Det sista är en av mina käpphästar. Om förseningar är standard så är det inte förseningar utan usel projektledning.

Ulrika har fått med massor av nyttiga tips, allt från vilken kran som passar till vilken typ av handfat till hur ofta du bör stämma av mot projektplanen via när det är lämpligt med inflyttningsfest. Hon har listat saker att tänka på med el, kök, badrum, välja entreprenör och mycket mer. Läs hennes checklista om du planerar att renovera din bostad.

Skanska svarar – om du är tv-kändis

Skanska Edward BlomKors i taket. Skanska har svarat på ett tweet! Undrens tid är inte förbi. Kanske kommer månen krocka med solen och trähästar pinka champagne ändå?

I oktober så skrev jag långt och klokt om Skanskas inkompetens på kommunikationsområdet efter att ha träffat två representanter för företaget. Det var i på sätt och vis ett bisarrt möte. Jag hade länge försökt få svar från Skanska och äntligen skulle jag träffa dem. Jag hade förberett många frågor men redan vid första insåg jag att jag fick träffa helt fel personer. Man träffar inte gatsoparen när man vill diskutera namngivning av gator…

…och det är inte lönt försöka diskutera företagets övergripande varumärkesstrategi med någon som tror att ”öhh, Facebook, det är något som barnen håller på med.”

Hur som helst, inför mötet hade jag bland annat gått igenom twitter-kontot Skanska Sverige och konstaterat att det enbart användes för att posta företagets pressmeddelanden.

Men nu har det hänt, Skanska har faktiskt använt Twitter till dialog. De har svarat på ett (1) tweet och det var dessutom ett klagomål! Det kanske underlättade att den som klagade på att ett vägarbete stört nattsömnen, Edward Blom, är känd tv-profil med 12 650 followers.

dont twitter

Tänk om Skanska skulle slamra i tre år några meter från Jonas Gardells skrivbord (just nu 193 556 följare) eller stängde av Alex Schumans vägar utan information (just nu 163 534 följare). Å andra sidan, varför ska det göra skillnad på vem som blir störd?

Tydligen spelar det roll. Det är bara för mig att  gneta på och samla läsare till boken. Jag kan omöjligt vara ensam om att ha blivit störd av ett bygge och undra om det inte finns effektivare sätt kommunicera än att ignorera allt.

Om du som läser detta själv har någon åsikt om kommunikation eller avsaknaden av kommunikation vid ett bygge – hör gärna av dig.

Den blå rutan är en detalj ur denna bild med grundkurs i sociala medier. 

5 bra presenter från byggprojekt till sina grannar

De allra flesta byggprojekt sker i tätbebyggda områden och därmed finns det grannar som blir påverkade av bygget. Här kommer fem förslag på små presenter som byggbolag kan dela ut till grannarna som plåster på såren. De är ett led i arbetet att långsiktigt stärka företagens varumärken.

1) Presentkort på biltvätt

Det går inte komma ifrån att ett bygge skitar ner. Grundarbetet, transporter, slipning – allt sprider damm och smuts. Flera av mina förslag på presenter har därför ett renlighetstema. Presentkort på biltvätt kommer först eftersom det är så lätt att administrera. Det är bara att köpa in (eller göra en deal med någon lokal biltvätt) och trycka upp ett kort av något slag ”tack så mycket för visat tålamod”. Lägg allt i ett kuvert och dela ut i brevlådorna i området. Funkar alla årstider när det är plusgrader. Notera dock att inte alla har bilar.

Budskap: vi vet att vi stökar till men vi städar upp efter oss.

2) Fönsterputsning

Alla har kanske inte en bil men alla har fönster och det är samma sak där, de blir extra skitiga på grund av att de vetter mot ett bygge. En snygg gest är att hyra in ett gäng fönsterputsare med kranbil som putsar alla fönster på utsidan. Informera innan och erbjud möjligheten att tacka nej.

3) Blomlåda

Taggtråd var senaste flugan på västfronten under första världskriget. Men det som en gång prydde sin plats vid Europas skyttegravar är inte nödvändigtvis lika gångbart som inredningsdetalj 2013. Smaken är förvisso olika men de allra flesta föredrar nog en traditionell blomlåda framför taggtråd. Jag har bläddrat igenom ett antal reklambroschyrer från Skanska och hittills har jag inte sett någon bild med taggtråd på. Lervälling, grushögar eller byggnadsställningar lyser också med sin frånvaro. Däremot finns det många bilder på blommor och surdegsbröd.

Om ni inte kan ta bort taggtråden så se i alla fall till att alla har något annat att titta på.

bellis-1103

4) Ljus från Norrgavel

De flesta av förslagen hittills har passat för våren och sommaren men här är ett som passar inför jul; ett paket med vackra ljus. Tanken bakom ljusen är att om människor myser inomhus runt levande ljus så tittar de inte lika mycket ut på röran utanför. Jag föreslår ett urval av dessa blockljus i stearin från Norrgavel av följande skäl: stearin är miljövänligare än paraffin, blockljus brinner länge och de signalerar solid kvalitet och jag skulle tro att solid kvalité och miljöansvar gärna är något som ni förknippas med.

5) Brödleverans en helgmorgon

Den här idén är rent ut sagt grymt smart för den slår en hel flugkoloni med en smäll. Hyr in en lokal ungdomsidrottsförening som delar ut en påse med nybakat surdegsbröd en helgdagsmorgon. I påsen lägger ni en flyer som både bjuder in till helgens visning av era senaste byggprojekt och en rad om hur viktigt ni tycker det är att stötta den lokala ungdomsidrotten. Ni sprider goodwill, gör PR, tar ert Corporate Social Responsibility och så får ni fler besökare på er visning.

Give-aways är reklam

Förslagen ovan har det gemensamt att de har en koppling till byggverksamheten och är därmed mer relevanta än de traditionella presenterna – chokladkartong till jul, biocheckar till trettonhelgen, tulplanbukett till våren, påskägg till påsken, pocketbok till sommaren och delikatesskorg till hösten. Därmed inte sagt att inte de traditionella varianterna också funkar.

Oavsett vilket förslag som väljs, se till att avsändaren är tydlig och inkludera kontaktuppgifter. Vem vet – folk kanske vill tacka?

Observera att dessa gåvor på intet sätt ersätter tydlig kommunikation av tidsplaner, reparation av sådant som går sönder eller ersättning till de som blir ekonomiskt lidande av er verksamhet. Utan de är till för att skapa en trevlig relation till de som är nybyggets bästa ambassadörer – grannarna.