5 bra presenter från byggprojekt till sina grannar

De allra flesta byggprojekt sker i tätbebyggda områden och därmed finns det grannar som blir påverkade av bygget. Här kommer fem förslag på små presenter som byggbolag kan dela ut till grannarna som plåster på såren. De är ett led i arbetet att långsiktigt stärka företagens varumärken.

1) Presentkort på biltvätt

Det går inte komma ifrån att ett bygge skitar ner. Grundarbetet, transporter, slipning – allt sprider damm och smuts. Flera av mina förslag på presenter har därför ett renlighetstema. Presentkort på biltvätt kommer först eftersom det är så lätt att administrera. Det är bara att köpa in (eller göra en deal med någon lokal biltvätt) och trycka upp ett kort av något slag ”tack så mycket för visat tålamod”. Lägg allt i ett kuvert och dela ut i brevlådorna i området. Funkar alla årstider när det är plusgrader. Notera dock att inte alla har bilar.

Budskap: vi vet att vi stökar till men vi städar upp efter oss.

2) Fönsterputsning

Alla har kanske inte en bil men alla har fönster och det är samma sak där, de blir extra skitiga på grund av att de vetter mot ett bygge. En snygg gest är att hyra in ett gäng fönsterputsare med kranbil som putsar alla fönster på utsidan. Informera innan och erbjud möjligheten att tacka nej.

3) Blomlåda

Taggtråd var senaste flugan på västfronten under första världskriget. Men det som en gång prydde sin plats vid Europas skyttegravar är inte nödvändigtvis lika gångbart som inredningsdetalj 2013. Smaken är förvisso olika men de allra flesta föredrar nog en traditionell blomlåda framför taggtråd. Jag har bläddrat igenom ett antal reklambroschyrer från Skanska och hittills har jag inte sett någon bild med taggtråd på. Lervälling, grushögar eller byggnadsställningar lyser också med sin frånvaro. Däremot finns det många bilder på blommor och surdegsbröd.

Om ni inte kan ta bort taggtråden så se i alla fall till att alla har något annat att titta på.

bellis-1103

4) Ljus från Norrgavel

De flesta av förslagen hittills har passat för våren och sommaren men här är ett som passar inför jul; ett paket med vackra ljus. Tanken bakom ljusen är att om människor myser inomhus runt levande ljus så tittar de inte lika mycket ut på röran utanför. Jag föreslår ett urval av dessa blockljus i stearin från Norrgavel av följande skäl: stearin är miljövänligare än paraffin, blockljus brinner länge och de signalerar solid kvalitet och jag skulle tro att solid kvalité och miljöansvar gärna är något som ni förknippas med.

5) Brödleverans en helgmorgon

Den här idén är rent ut sagt grymt smart för den slår en hel flugkoloni med en smäll. Hyr in en lokal ungdomsidrottsförening som delar ut en påse med nybakat surdegsbröd en helgdagsmorgon. I påsen lägger ni en flyer som både bjuder in till helgens visning av era senaste byggprojekt och en rad om hur viktigt ni tycker det är att stötta den lokala ungdomsidrotten. Ni sprider goodwill, gör PR, tar ert Corporate Social Responsibility och så får ni fler besökare på er visning.

Give-aways är reklam

Förslagen ovan har det gemensamt att de har en koppling till byggverksamheten och är därmed mer relevanta än de traditionella presenterna – chokladkartong till jul, biocheckar till trettonhelgen, tulplanbukett till våren, påskägg till påsken, pocketbok till sommaren och delikatesskorg till hösten. Därmed inte sagt att inte de traditionella varianterna också funkar.

Oavsett vilket förslag som väljs, se till att avsändaren är tydlig och inkludera kontaktuppgifter. Vem vet – folk kanske vill tacka?

Observera att dessa gåvor på intet sätt ersätter tydlig kommunikation av tidsplaner, reparation av sådant som går sönder eller ersättning till de som blir ekonomiskt lidande av er verksamhet. Utan de är till för att skapa en trevlig relation till de som är nybyggets bästa ambassadörer – grannarna.